“Vanwege de genomen maatregelen rondom het coronavirus zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar. U kunt uw vraag stellen via ons contactformulier. Ook kunt u ons bereiken via Facebook of Whatsapp op 06 12345678.”
Dit is een bekend stukje tekst wat veelal wordt weergegeven op de website wanneer je op zoek bent naar de afdeling klantenservice. Dit kan een storende factor zijn in de Customer Journey van een klant.
Bereikbaar zijn tijdens Corona
Doordat er veelal vanuit huis gewerkt wordt en de kantoren minder bemand zijn, komt het voor dat organisaties en bedrijven minder goed bereikbaar zijn. De lijnen zijn soms helemaal gesloten en klanten kunnen alleen via de mail of contactformulier een vraag stellen. Ze worden gestoord in de beslissingsfase, want het kan soms dagen duren voordat er geantwoord wordt op je vraag. Dit kan je klanten kosten, het is dus van belang om ten alle tijden gedurende je openingstijden goed bereikbaar te zijn. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om hun klantenservice uit te besteden.
Klantenservice uitbesteden
Klanten willen een vriendelijke stem horen wanneer zij bellen met een vraagstuk of op zoek zijn naar hulp. Geen standaardantwoord via een chatbot, maar geholpen worden door een real live persoon, een telefonist(e). Het is mogelijk om de lijn van de klantenservice tijdelijk door te laten schakelen naar een bedrijf wat hierin is gespecialiseerd. Je kunt zelf bepalen wanneer je de lijn doorschakelt naar een contactcenter en op welke tijdstippen. Er zijn bedrijven die deze dienstverlening 24/7 aanbieden. Je klant zal niet merken dat hij/ zij werkelijk een ander bedrijf aan de lijn heeft, maar wordt wel geholpen.
Er worden op het moment veel meer bestellingen gedaan online, waardoor het extra druk kan zijn op de afdeling klantenservice. Meer klandizie zorgt in de meeste gevallen ook voor meer vragen en klachten. Zorg ervoor dat je hierop bent voorbereid en je de klant kan helpen in de Customer Journey. Wanneer je hier als bedrijf niet aan kan voldoen, kan dit veel geld kosten.
Passende oplossingen voor het uitbesteden van uw klantenservice
- Het aannemen van meldingen en terugkoppeling per e-mail aan de desbetreffende medewerker of afdeling;
- Klantvragen beantwoorden en voorzien van aanvullende informatie;
- Bestellingen aannemen;
- Storing en alarmmeldingen doorzetten.